جان،متولد 24 دسامبر 1167 در آکسفورد انگلستان

پس از ریچارد اول معروف به شیردل به سلطنت رسید .

سه همسر اختیار کرداولی ایزابل / کنتس گلوسستر / ایزابلا از

آنگولمه  نام پدرش هنری دوم و مادرش اکینورد آکیتن

مرگ 19 اکتبر 1216 میلادی و آرامگاهش در کلیسای روسترانگلستان /پیش از هنری سوم و پس از ریچارد اول

تاجگذاریش 27 می 1199

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

////////////////////////

جان پادشاه انگلستان   که با نام جان لکلند نیز شناخته می‌شود، فرزند هنری دوم و برادر ریچارد اول (ریچارد شیردل) از شاهان سلسله پلانتاژنت انگلستان بود که در سال ۱۱۹۹، پس از برادرش ریچارد، به پادشاهی رسید . شهرت وی بیشتر بخاطر افسانه رابین هود و امضای ماگنا کارتا - سندی فئودالی که شاه را محدودتر کرده و به بارون‌های شاه حق مشورت در شورای کبیر انگلستان را می داد - می‌باشد . وی در سال ۱۲۱۶ درگذشت و سلطنتش را برای فرزندش، هنری سوم به ارث گذاشت .

کودکی

کودکی جان دوران پرتلاطمی بود. از یک طرف برادران بزرگترش به تحریک برخی از جمله الینور د آکیتن - مادرشان - علیه شاه هنری دوم - پدرشان - شورش کرده بودند و از سوی دیگر الینور به دستور هنری در سال ۱۱۷۳، زمانی که جان ۵ سال بیشتر نداشت، زندانی شد.

غیبت ریچارد

پس از عزیمت ریچارد اول، برادر جان و پادشاه وقت انگلستان، جان کوشش زیادی برای برکناری ویلیام لانگچمپ - دادرس عالی لندن - کرد که نامبرده از گماشتگان ریچارد بوده است . ریچارد در راه بازگشت به انگلستان توسط لئوپولد پنجم گروگان گرفته شد و به هنری چهارم فرمانروای امپراتوری مقدس روم تحویل داده شد . هنری ششم درخواست غرامتی دو برابر درآمد سالانه انگلستان کرد . جان و فیلیپ اوگوست از هنری تقاضا کردند که تا حد ممکن در آزادی ریچارد تعلل کند، ولی هنری نپذیرفت و به محض دریافت غرامت از الینور د آکیتن مادر ریچارد و جان ( که هزینه را از طریق جواهرات سلطنتی اش تامین کرده بود ) ریچارد را آزاد کرد . این ماجراها تاثیر زیادی در بدنمایی جان در داستان رابین هود گذاشته است .

شورش بارون‌ها

شاه جان، در هزینه زیاد جنگ با فیلیپ دوم - فیلیپ اوگوست، شاه فرانسه - و خزانه خالی به جا مانده از ریچارد اول، شروع به جمع آوری مالیات زیاد از مردم کرد . بارون‌ها که از این امر ناخشنود بودند، نارضایتی خود را پس از شکست جان از فیلیپ با شورششان نشان دادند . شاه جان سرانجام مغلوب بارون‌ها شده و فرمان کبیر یا مگنا کارتا را امضا کرد