مصریان باستان اهرام مصر را ساختند زمانی که فرعون   و ملکه یا شهبانو آنان می مرد..فرعون ها به نحوه و شمایل گوناگونی در زیر خاک، به خاک سپرده  می شدند و این سنت تا زمان آغاز سلطنت قدیم مصر باستان پا بر جا بود و در زمان سلطنت فرعون ها در دوره سلطنت میانی به پایان رسید و شیوه جدیدی ابداع گشت.

تا به امروز در حدود هشتاد عدد ازاهرام مصر باستان  شناخته شده است، سه تا از این اهرام مصر بزرگترین و بهترینِ آنها هستند. که هر سه مربوط به دوره سلطنت قدیم می باشند. بزرگترین هرم ساخته شده درجیزه یا گیزا و در عهدفرعون خوفو ساخته شد.کهن ترین هرم مصر به دست معماری نابغه ایم حوتپ Imhotep برای فرعون زوسر ساخته شد.در کنار این اهرام شگفت انگیز مجسمه بزرگی وجود دارد به ناممجسمه ابوالهل  که نگهبان ا هرام مصر  بوده است. نکته های بسیار شگفت انگیز دیگری نیز ازاهرام مصر به دست آمده است که باید آن را مدیون آرمایش  های انجام شده بدانیم.



مقداری آب چند هفته در هرم قرار گیرد به آبی فعال به خواص عجیب تبدیل می گردد. برای مثال ، اگر آب آلوده باشد بعد از این مدت کاملاُ ضد عفونی می شود . دست دختر چهارده ساله که در حادثه ای به شدت آسیب دیده بود ، بعد از سی دقیقه قرار گرفتن در این آب از درد افتاد و بعد از دو روز بهبود پیدا کرد خانمی به نام پتی با استفاده مکرر از این آب چهره ای جوان و شاداب تر یافته است

 

تتت
محققانی که در مورد اهرام مصر تحقیق می کنند مشاهده کرده اند که مواد غذایی فاسد شدنی از قبیل گوشت، شیر و تخم مرغ ؛ در داخل اهرام مصر ماهها وحتی گاهی سا لها بدون هیچ گونه فسادی باقی خواهد ماند ؛ خوردن آنها برای انسان خطری ندارد شاید هرم خئوپس کهن ترین بنای عظیمی باشد که به دست انسان بنا شده و  امروز باقی مانده است .

 

سطح زیر بنای هرم با دقتی باور نکردنی تسطیح شده است . به طوری که اختلاف سطح آن در سرتاسر زیر بنا از چند میلیمتر تجاوز نمی کند ..در کنار این هرم دو هرم دیگری وجود دارد که یکی به کفرن جانشین خئو پس و دیگری به مایکونیوس جانشین کفرن تعلق دارد به این سه هرم اهرام ثلاثه می کویند .شش هرم کوچک دیگر که ظاهراً برای زنان ودختران آنها ساخته شده است در جوار اهرام ثلاثه مجتمع اهرام را به وجود آورده اند .



کنی هیل گیاهی را به مدت پنج روز بدون آب داخل هرم نگهداری کرد .زمانی که گیاه را کاملاً تازه و شاداب بود از هرم قارچ کرد بلافاصله پژمرده شد .


- اگر بذر گوجه فرنگی داخل هرم کشت شودو سپس نشای آن در بیرون کاشته شود و محصول آن چند برابر بوته های مشابه می شود.


- شیر که به سرعت فاسد می شود . بیش از یک هفته در هرم سالم و قابل استفاده باقی می ماند اما در غلظت آن تغییراتی حاصل می شود. این امر دو شرکت بزرگ ایتالیایی و فرانسوی را بر آن داشته است که پاکتهای مقوایی شیر را به صورت هرم به بازار عرضه کنند .


- اگر مقداری آب چند هفته در هرم قرار گیرد به آبی فعال به خواص عجیب تبدیل می گردد. برای مثال ، اگر آب آلوده باشد بعد از این مدت کاملاُ ضد عفونی می شود . دست دختر چهارده ساله که در حادثه ای به شدت آسیب دیده بود ، بعد از سی دقیقه قرار گرفتن در این آب از درد افتاد و بعد از دو روز بهبود پیدا کرد خانمی به نام پتی با استفاده مکرر از این آب چهره ای جوان و شاداب تر یافته است 

- گوشت در داخل هرمهایی با ابعاد اهرام مصر و یا متناسب با آنها ، با وجود آن که دو سوم از آب خود را از دست می دهد هرگز فاسد نمی شود . 

- آزمایشهای مکرر نشان داده که تیغ صورت تراشی درداخل هرم تیز میشود ! چنان که حتی گاه تا 200 بار می توان از یک تیغ برای اصلاح صورت استفاده کرد .


هرم خوفو یا به تعبیر خئوپس درمصرتنها اثرازاعجایب هفتگانه دنیا و قدیمی ترین آنهاست که هنوز بنای آن تا حد بسیار مطلوبی سالم باقی مانده است.به جز این بنا، شش اثر دیگری که جزو عجایب هفتگانه دنیا محسوب می شدند به کلی از بین رفته اند. هرم خوفو  برای فرعون سلسله چهارم مصر،خوفو( خئوپس)، ساخته شد تا بعد از مرگ مقبره او باشد. طبق اسناد به جا مانده، ساخت آن حدود ۲۰ سال طول کشیده است.
راهروهای این هرم در پس قرن ها به دلیل زلزله های بزرگ فرو ریخته است و به همین دلیل راهیابی به درون آن و اتاق های اسرارآمیزش حتی برای بشر قرن بیست و یک با این همه امکانات،غیر ممکن است .
هرم خوفو دارای سه اتاق دفن اجساد است.اتاق اول محل دفن شاه،اتاق دوم محل دفن ملکه و اتاق سوم هم احتمالاً برای رد گم کردن دزدان هرم ساخته شده است.
ابهت و شکوه این هرم به اندازه ای است که خیلی ها به این نتیجه می رسند که ممکن نیست این هرم به دست انسان ها ساخته شده باشد به همین دلیل شایعات زیادی درباره ساخت آن وجود دارد.بسیاری از مردم و حتی بعضی از دانشمندان مصرند که اثبات کنند این هرم را بیگانگان و فرازمینی ها ساخته اند و عده ای هم بر این باورند که مردمانی بسیار پیشرفته از قاره گمشده آتلانتیس این هرم را ساخته اند.
اولین تصوری که بعد از دیدن این هرم به انسان دست می دهد این است که احتمالاً مصریان باستان این سنگ های بزرگ را بر روی غلطک های بزرگ گذاشته، به نزدیکی هرم رسانده اند اما، امروزه این نظریه به کلی باطل شده است چون بشر امروزی با تمام پیشرفت هایی که کرده و حتی با ساختن ابر جرثقیل ها هنوز نتوانسته سنگ هایی به وزن ۷۰ تن را جا به جا کند.


-اهرام خفرا

هرم خفرا که با نام خفرن هم شناخته می شود دومین هرم بزرگ از دوران مصر باستان در گیزا و آرامگاه خفرا، فرعون سلسله چهارم است.این هرم از بلوک های سنگ آهکی که وزن هرکدام به بیش از ۲ تن می رسد ساخته شده است. شیب این هرم زاویه ای در حدود ۵۳ درجه است که تقریباً حدود ۲ درجه بیشتر از شیب هرم همسایه خود یعنی هرم بزرگ خوفو است. کشف اتاق های درونی این هرم هم مثل هرم بزرگ برای دانشمندان امکان پذیر نیست.
در بین ۳ هرم اصلی، کوچک ترین هرم، منکورا نامیده می شود که به عنوان مقبره منکورا ساخته شده است.
درباره این سه گانه های عجیب،حرف و حدیث های زیادی وجود دارد،بر این اساس اگر دو خط عمود بر هم از دو منتها الیه شرقی- غربی و شمالی – جنوبی زمین رسم کنیم، محل تلاقی آن دو در محل ساخت اهرام مصر خواهد بود
برای کشف اسرار این اهرام سه گانه تلاش های زیادی انجام شده است. برای مثال باستان شناسان در سال ۲۰۰۲ با استفاده از یک روبات پیشرفته به درون بخشی از هرم بزرگ نفوذ کردند که تاکنون هیچ کس به آن قسمت نه وارد شده بود و نه وسیله ای مجهز به حسگر و یا دوربین به آنجا فرستاده بود.این روبات برای روشن شدن اسرار این بخش از اهرام به درون آن فرستاده شد اما در راهش با یک مانع جدید برخورد کرد.البته این روبات موفق شد یک تابوت سنگی منقوش را که در یکی از این مقبره ها مهر و موم شده بود باز کند.درون این تابوت اسکلت دست نخورده یکی از مقام های ناظر ساخت این اهرام قرار داشت.جهت قرار گرفتن اسکلت در تابوت رو به شرق یعنی طلوع خورشید بود. جمجمه این اسکلت کاملاً سالم باقی مانده است در دورانی که اهرام در حال ساخته شدن بود مومیایی کردن هنوز در مراحل آزمایشی خود به سر می برد و برای همین اجساد سازندگان اهرام معمولاً مومیایی نشده یافت شده اند.در درون این تابوت شیء دست ساز با ارزشی پیدا نشد.
این بخش از اهرام در قرن های گذشته همیشه رمز آلود بوده و تاکنون هیچ کس به آن سوی قطعات ساخته شده از سنگ آهک دسترسی پیدا نکرده است.
دراین اکتشاف، کاشفان مجموعه عظیم نشنال جئوگرافیک هم شرکت داشتند.آنها در این باره می گفتند:«به نظر می رسد که پشت این درچیزمهمی مخفی شده باشد.» کارشناسان اهرام مصر می گویند این کشف جدید توسط روبات های پیشرفته در ۱۳۰ سال اخیر بی نظیر بوده است و برای ادامه کار نیاز به زمان بیشتر و تجزیه و تحلیل عمیق تراست.
باستان شناسان حدس می زنند که این بخش از اهرام حاوی اشیاء دست
از این استخوان های به دست آمده به دقت و با انواع متدها از جمله اشعه ایکس عکس برداری می شود تا زمان و علت مرگ مشخص گردد. این کشف حائز اهمیت است چون اسکلت به دست آمده از یک سازنده عادی است و این اسکلت مربوط به پادشاه یا افراد وابسته و نزدیک به فراعنه نبوده است.
این اسکلت که مربوط به ۴ هزار سال پیش است قدیمی ترین تابوت سنگی منقوش دست نخورده ای است که به دست باستان شناسان مدرن معاصر رسیده

مجسمه ابوالهول
اسفینکس یا ابوالهول،یکی دیگر از آثار باستانی و عجایب بجا مانده در مصر است.ابوالهول مجسمه یک موجود اساطیری است که مثل گربه سانان روی زمین خوابیده و با سری انسان نما در زمین مسطح« گیزا» در ساحل غربی رود نیل در نزدیکی قاهره ساخته شده است.در طول قرون وسطی نام های مختلفی برای این مجسمه گذاشته شده بود اما در دوران جدید خیلی ها این مجسمه بزرگ را با نام ابوالهول می شناسند که معنای « خدای ترور»و یا« خدای وحشت» است.این مجسمه که طولش ۷۳/۵ متر، عرضش شش متر و ارتفاعش ۲۰/۲۲ متر است به عنوان بزرگ ترین تندیس سنگی یکپارچه جهان شناخته می شود .یعنی کل پیکره مجسمه روی یک سنگ یک پارچه تراشیده شده است.طبق اسناد بجا مانده این مجسمه در بین سال های ۲۵۵۵ تا ۲۵۳۲ قبل از میلاد به دست مصریان باستان ساخته شده است.
هنوز برای دانشمندان مشخص نشده که سازندگان اصلی ابوالهول در آن دوران چه نامی بر روی مجسمه خود گذاشته بودند،حتی در سنگ نوشته هایی که تاکنون از دوران «پادشاهی قدیم» در مصر کشف شده اند هیچ نامی از این مجسمه نیامده است تا از این طریق بتوان به نام اولیه و اصلی این مجسمه و هدف اصلی و چگونگی ساخت آن پی برد.این احتمال وجود دارد که ابوالهول از روی موجودات افسانه ای یونان ساخته شده باشد اما این حیوان اساطیری یونان دارای بدن شیر،سر یک زن و بال های عقاب است؛ در حالی که ابوالهول بزرگ و یا دیگر مجسمه های ابوالهول در مصر دارای سر مرد و بدون بال ساخته شده اند.
با وجود نقطه نظرات مختلف در طول سال های اخیر، باستان شناسان جدید مصری و کسانی که روی تاریخ مصر مطالعه و تحقیق می کنند،توانسته اند همچنان این نظریه قدیمی را حفظ کنند که ابوالهول بزرگ توسط فرعون آن زمان یعنی«خفرا» ساخته شده است.
طبق نظریه یکی دیگر از دانشمندان،اسفینکس گذرگاه اهرام بوده است که «خفرا» آن را در برابر اهرام و برای حفاظت از آنها بنا کرده است.بر طبق افسانه ها اسفینکس حفاظت کننده و نگهبان اهرام در برابر دشمنان و دزدان بوده است.
یکی دیگر از عجایب ابوالهول ستون سنگی چهار ضلعی است که در میان پنجه های این پیکره قرار دارد. این ستون سنگی چهار ضلعی برای تعیین دقیق اولین روز سال یعنی روزی که طول شبانه روز دقیقاً با هم برابری می کنند به کار می رفته است.هنوز پاسخی برای این سؤال پیدا نشده که چطور مصری های آن زمان به این نتیجه رسیده اند که سایه این ستون می تواند برای محاسبه دقیق محیط کره زمین در رابطه با عرض جغرافیایی محل مورد نظر مورد استفاده قرار بگیرد.