کلیسا پانتئون  جایگاه  مشاهیر و مفاخر  علم و ادب  در فرانسه

 بنا ظاهر یک کلیسا را دارد، اما پانتئون به معنای معبد خدایان است. داستان ازین قرارست که لوئی پانزدهم که به شدت مریض شده بود نذر نمود که اگر از بستر بیماری به سلامت برخاست کلیسایی را به نام سنت ژنویو بسازد . لذا پس از بهبودی از سال 1758 تا 1789 کار این بنا را به پایان رساند . اما از بد حادثه در این هنگام انقلاب کبیر فرانسه با ایده های لائیکی اوج گرفت و کلیسا نام معبد خدایان را بر خود گرفت و تبدیل به مقبره بزرگان شد . بعدها ناپلئون این مکان را به کلیسا بازگردانید ولی در سال 1885 مجددا تبدیل به مکانی لائیک جهت دفن بزرگان گردید .


پییر کوری  /  ماری کوری  /   ژان وال ژان  /  ویکتور هوگو  /  لئوناردو داوینچی /  ژان ژاک روسو فیلسوف مشهور  / الکساندردوما خاکسترش را در نوامبر 2002 در کنار آنان دفن شد  / میرائو / ولتر  / ژان مولن / و.......... در این کلیسا دفنند .

الکساندر دوما وقتی خاکسترش را در سال 2002 آنجا دفن کردند  رئیس جمهور هم در ادای احترام به این نویسنده شرکت کرد .

از وسط

  گنبد پانتئون  یک پاندول آویزان است که حرکت زمین به دور محورش را اثبات میکند . از آنجا که زمین نسبت به پاندول جسم آزاد است حرکت زمین تاثیری بر پاندول  ندارد . نتیجه این که پاندول هر ساعت 11 درجه در راستای حرکتش میچرخد  یک اثر ماندگار به تمام معناست وبه شکل معابد یونا نی ساخته شده  و به سبک نئوکلاسیک است .


ابعاد 110متر طول 83  ارتفاع   دارد و 425 پله باید طی کنی تا به راس گنبدی شکل  محل دفن اساتید   برسید .  N-A

ا