تأیید جان باختن ۶۶  مسافر و خدمه؛ برخورد به کوه، دلیل سقوط هواپیما در ایران

چرا تو اون شرایط جوی نامساعد اجازه ی پرواز داده شد اونم با هواپیمائی که 'گفته میشود تازه تعمیر شده بود ؟ وقتی لاشه هواپیما پیدا شد چرا امنیت پرواز آن جا نبود ؟ 

 

سقوط هواپیمای شرکت آسمان ایران با کوه دنا 

برخورد هواپیمای مسافربری شرکت آسمان ایران، با «کوه‌ دنا» سبب جان باختن ۶۶ مسافر و خدمه پروازی شد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری تسنیم، این هواپیما که صبح یکشنبه از تهران به مقصد یاسوج پرواز کرده بود، پنجاه دقیقه پس از پرواز از رادار ناپدید شده و سقوط کرد. ۶۶ تن شامل شصت مسافر و شش خدمۀ پرواز در این رویداد جان باختند اما لاشۀ طیاره هنوز پیدا نشده است.


 

مدیر روابط عمومی شرکت هوایی آسمان گفته است: «متأسفانه تمام مسافران و خدمه این پرواز کشته شدند.» او گفت که هواپیمای ATR ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی از میدان هوایی مهرآباد پرواز کرد و حدود 50 دقیقه بعد به‌دلیل شرایط جوی به کوه دنا برخورد کرد.

شرکت آسمان در مسیرهای پروازی کوتاه داخلی به‌صورت ویژه از 6 فروند هواپیمای ATR-72 استفاده می‌کند. هواپیمایATR-72 یک هواپیمای ملخی دو موتوره از خانواده‌ی هواپیماهای منطقه‌ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شده است.

محل سقوط این هواپیما، منطقۀ بیده سمیرم در ولایت اصفهان است.

پیدا شدن لاشه ی هواپیما 

21:02|معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: پیکرهای‌ مشاهده شده صبح فردا منتقل می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا ظهر فردا باقی اجساد را به یاسوج منتقل کنیم.

امیر سرتیپ کیومرث شرفی ‌اظهار داشت: امروز تیم‌های امداد و نجات با شرکت نیروهای هلال احمر، ارتش، نیروهای محلی و کوهنوردان به منطقه سقوط اعزام شدند و توانستند خود را در منطقه مستقر کنند.

20:07| رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست.

جلال پوران‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برخی از اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست، افزود: اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شوند.

19:19| مرتضی دهقان معاون سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه بالاخره نیروهای امدادی امروز توانستند به محل سقوط هواپیما برسند، اظهار داشت: کلیه مکالماتی که بین واحد کنترل پرواز و خلبان صورت می‌گیرد در دستگاه CVR یا جعبه سیاه ضبط می‌شود تا برای بررسی‌های بعدی استفاده شود.

وی افزود: با توجه به سخت و صعب‌العبور بودن مکان و با شرایط جوی ناپایدار و وجود همه امکانات امدادی، نیروها به صورت کامل پای کار بودند و تاکنون قطعاتی از هواپیما پیدا شده و از نزدیک مشاهده کرده‌اند که امیدواریم با بهبود شرایط جوی، جعبه سیاه هم پیدا شود.

18:43| استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هماهنگی و همکاری استانداری‌های  اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد از دقایق ابتدایی حادثه با محوریت استانداریکهگیلویه و بویراحمد و اصفهان، تصریح کرد: از امروز و با حضور نماینده وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور فرماندهی عملیات بر عهده وی خواهد بود و همگان موظفند در قرارگاه عملیات همه هماهنگی‌های لازم را با وی انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه از هرگونه پرواز غیرضرور در منطقه جلوگیری و تنها بالگردهای عملیاتی و امدادی در قرارگاه عملیاتی حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی هر دو استان کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان تدابیر امنیتی لازم در مسیرهای منتهی به وقوع حادثه را کنترل و رصد می‌کنند.

18:42| استاندار اصفهان با اشاره به دلایل توقف بازگردادن پیکرهای جان‌باختگان سقوط هواپیمای آسمان گفت: با تاریک شدن هوا عملیات متوقف شده زیرا انتقال پیکرها ممکن نیست و ادامه کار فردا صبح زود انجام خواهد شد.

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه این نیروها در تلاشند تا بتوانند تعدادی از پیکرها را از محل سقوط هواپیما بازگردانند، گفت: با تاریک شدن هوا عملیات متوقف می‌شود زیرا انتقال پیکرها امشب ممکن نیست بنابراین ادامه کار فردا صبح زود انجام خواهد شد.

18:32| رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: جعبه سیاه هواپیمای"تهران-یاسوج" هنوز پیدا نشده و البته پیدا کردن پیکر جانباختگان و انتقال آنان در اولویت است.

اسماعیل نجار اظهار داشت: تمامی هماهنگی‌ها و تدابیر لازم برای مدیریت بحران این حادثه با دستور ریاست جمهور و وزیر کشور انجام شده است.

18:31| فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امکان نشستن بالگرد نیست و تجهیزاتی که برای دسته‌بندی پیکرها نیاز بود، به آن‌جا منتقل شده است.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری  با بیان اینکه همانطور که قول دادیم تکاوران خود را سر موعد مقرر به محل حادثه رساندند، اظهار داشت: تیپ 65 یاسوج و هوابرد شیراز و امدادگران هلال احمر و تعدادی از کوهنوردان و بسیج و داطلبان به قله صعود کردند.

18:26| جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) گفت: شرایط نامساعد جوی و ارتفاع بالا، عملیات انتقال اجساد را طولانی مدت خواهد کرد و ممکن است تا 3 یا 4 روز آینده و حتی اوایل هفته آتی  درگیر این مساله باشیم

  • وی خاطرنشان کرد: امیدواریم به دلیل شرایط نامساعد هوا دچار مشکل نشویم و شرایط مساعد جوی فراهم شود تا هرچه سریع‌تر عملیات انتقال اجساد انجام شود.

    18:25| استاندار اصفهان گفت: شرایط جوی در ارتفاعات بسیار آزاردهنده است و به نظر می‌رسد که سرما که 2 ساعت پیش منفی 15 درجه بود احتمالاً شب به منفی 35 برسد.

    مهرعلیزاده بیان کرد: با وجود نیروهایی که از ارتش و هلال‌احمر اعزام شده‌اند کوهنوردان زبده‌ای نیز حضور دارند و در محل کمپ می‌مانند چرا که این افراد شب‌مان هستند.

    18:21| معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد‌ عنوان کرد: امدادگران امشب نسبت به جمع‌آوری اجساد جانباختگان هواپیمای تهران ـ یاسوج اقدام کرده و فردا اول وقت کار انتقال انجام می‌شود.

    عزیز فیلی افزود: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی اجساد با بالگرد و در غیر اینصورت به صورت زمینی منتقل می‌شوند.

    17:47| معاون هلال‌احمر استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ‌یک از اجساد منتقل نشده است، گفت: به‌هیچ وجه امشب انتقال اجساد صورت نمی‌گیرد و اصلاً امکان انتقال پیکرها در امشب نیست، عملیات انتقال پیکرها بسیار پیچیده خواهد بود که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

    17:46| استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بالگردها مکرر به سمت قله می‌روند، گفت: انتقال اجساد از طریق هوایی ممکن نیست؛ برای همین در نزدیک‌ترین فضا که بتوان بالگرد نشست عملیات و اقدامات مقدماتی درحال انجام است.

    وی افزود: در تلاشیم هرچه سریع‌تر اجساد را منتقل کنیم و تمهیدات لازم برای انتقال اجساد به پزشک قانونی و انجام آزمایش و مسائل قانونی برای تحویل پیکرها دیده شده است. از خانواده‌ها خواهشمندیم در محل تجمع نکنند چراکه هرچه فضا مناسب‌تر باشد کار سریع‌تر انجام خواهد شد.

    17:16| معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تیم‌های هلال احمر امشب در ارتفاعات اسکان دارند، گفت: در حال حاضر هم تیم‌های هلال احمر و هم تیم‌های محلی به محل حادثه رسیده‌اند و در حال جمع‌آوری اجساد هستند و با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست، تیم‌ها در منطقه خود می‌مانند و ما فردا تلاش می‌کنیم که با افزایش تیم‌ها، جنازه‌ها را منتقل کنیم.

    17:08| رئیس تیم‌های امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: تنها قسمت‌هایی از هواپیما از برف بیرون است و مابقی آن در قعر برف فرو رفته و پوشش برف در اطراف لاشه شرایط را سخت کرده اما تلاش می‌کنیم عملیات با موفق انجام شود.

    وی افزود: نیروهای در تلاشند پیکرها را از لاشه‌های هواپیما خارج و داخل کاور قرار بدهند. سعی می‌کنیم در صورت مساعد بودن شرایط هوا امروز با بالگرد تعدادی از اجساد را به پایین منتقل کنیم اما شرایط بسیار دشوار و سخت است.

    16:48| مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 30 جسد از سوی کوهنوردان در منطقه مشاهده شد و فعلاً 15 پیکر قابل شناسایی است.

    16:41| غلامعلی صیادی یکی از اولین کوهنوردانی است که به محل سقوط هواپیما رسیده است. او لحظاتی پیش درباره این موضوع اظهار داشت: هواپیما متلاشی شده و به قطعات کوچک و بزرگ تقسیم شده است. بسیاری از اجساد ‌قابل شناسایی نیستند.

    این کوهنورد تصریح کرد: به تعداد زیادی از اجساد در نقاطی که برف کمتر بود دسترسی پیدا کردیم، تعدادی از اجساد و بخش‌هایی از اجساد زیر برف هستند. نیاز است تا نیروهای مجرب به این نقطه اعزام شوند تا بتوانند آن‌ها را از زیر برف بیرون بیاورند.

    16:37| استاندار اصفهان گفت: عملیات تجسس تا انتقال کامل پیکرها به پایین ارتفاعات و همچنین پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما ادامه خواهد داشت.

    16:26| به گفته کوهنوردان مجرب، ارتفاع برف در این زمان از سال در کوه‌های دنا به 3 متر و دمای هوا در قله محل سقوط منفی 20 درجه است. به علت شب تند در محل سقوط هواپیما، بالگردها امکان فرود در همان منطقه را ندارند با این حال هلی‌برن تمام گروه‌های تخصصی انجام شده است.

    16:22| رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اکنون تیم‌های هلال احمر و ارتش در محل حادثه حضور دارند و به اجساد رسیدند، گفت: درحال حاضر آخرین هلیکوپتر اقلام مورد نیاز ازجمله کیف جسد و بسکت را منتقل می‌کند و همه تلاش‌ها این است که قبل از غروب آفتاب بتوان تعدادی از اجساد را منتقل کرد.

    16:20| مدیرکل پیش‌ بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش ابرها در منطقه سقوط هواپیما‌ خبر داد و گفت: یاسوج در شب گذشته یک درجه زیر صفر بود و انتظار می‌رود که در گرم‌ترین حالت خود نیز به 13 درجه بالای صفر برسد، این در حالی است که در منطقه حادثه دمای هوا حدود 10 تا 15 درجه زیر صفر است.

    16:16| تیم چهار‌ نفره کوهنوردی از سی‌سخت به محل سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج" در قله نغل پازن پیر رسیدند.

    گفته می‌شود بسیاری از اجساد و لاشه هواپیما زیر برف بوده و همین امر کار انتقال و جست‌وجو را سخت می‌کند. همچنین برخی اجساد قابل شناسایی و برخی دیگر قابل شناسایی نیستند.

    16:05| جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) گفت: شرایط جوی و یخ‌زدگی و صعب‌العبور بودن منطقه به گونه‌ای است که ‌‌انتقال پیکر جانباختگان چندین روز به طول می‌انجامد.

    15:47| معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تمام نیروهای حاضر با رعایت ایمنی‌های لازم سعی در رساندن خود به محل حادثه دارند و امیدوارم تا پیش از غروب به نتایج مثبتی در زمینه پیکرها برسیم.

    15:47| جانشین نیروی زمینی ارتش گفت: نیروهای ارتش با امکانات کامل کوهنوردی و امدادونجات در نزدیکی لاشه هواپیما و بر روی ارتفاعات هستند و منتظریم از فرآیند تجسس خود به ما اطلاع دهند.

    15:42| معاون هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هیچ جسدی از جانباختگان سقوط هواپیما پیدا نشده و تصویر منتشر شده از اجساد سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج" مربوط به ریزش بهمن در منطقه اشترانکوه و جان باختن برخی از هموطنانمان است.

    15:35| مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم حکایت از صعب‌العبور بودن مسیر رسیدن به محل حادثه در اثر بارش برف و اختلال در انتقال پیکر مسافران به پایین از قله دارد. 

    شرایط آب‌وهوایی در حال حاضر خطر ریزش بهمن را به وجود آورده است که در این راستا نیز مسئولان درصدد ایجاد راهکارهایی در این راستا هستند و با نزدیک شدن به تاریکی هوا، شرایط نیز سخت می‌شود.

    15:28| هم‌اکنون شاهد ترافیک سنگین در مسیر دنا از سمت شهر سی سخت هستیم به‌گونه‌ای که در صورت عدم مدیریت تا ساعاتی دیگر شاهد انسداد جاده هستیم.

    انتظار می‌رود مردم و خانواده‌های داغدیده جانباختگان هواپیمای "تهران-یاسوج" از آمدن به سمت سی سخت خودداری کنند زیرا این محور امکان و ظرفیت این میزان تردد را ندارد و در صورت ادامه این روند تا ساعتی دیگر حتی امکان رد شدن آمبولانس در این جاده وجود ندارد.

    15:27| مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی با بیان اینکه عکس‌های جعبه سیاه در اختیار نیروهای تکاور و نیروهای جستجو گذاشته تا هنگامی‌ که پیدا شد سریع به نماینده هواپیمایی کشوری تحویل داده شود، گفت: بعداز پیدا شدن جعبه سیاه و جمع‌آوری مستندات، با حضور این نمایندگان بخش‌هایی از جمع‌بندی سانحه صورت می‌گیرد.

    15:03| مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه هواپیما به یک نقطه برخورد کرده اما در یک نقطه قرار ندارد و با فاصله چند متری در شعاع چند کیلومتری پخش است که باید بررسی شود، گفت: درحال پیش‌بینی نزدیک‌ترین مکان برای استقرار کمپ موقت که بتوان به بالگرد و نقطه اصابت هواپیما دسترسی داشت، هستیم.

    14:42| معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه موتور و قطعات موردنیاز هواپیمای آسمان 3 ماه پیش در شیراز نصب شد، گفت: سیستم ELT این هواپیما ساخت فرانسه و اعتبار آن تا 2021 میلادی بوده است.

    به گفته عابدزاده  ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهواره‌ها دریافت نکردند.

    14:19| جدیدترین تصویر از لاشه هواپیمای ATR72 در قله نول پازن‌پیر دنا منتشر شد.