خلبانان جان بر کف :

 زمانی از هر کدام از ما میپرسیدند در آینده میخواهید چه کاره شوید ؟ سریع جواب میدادیم خلبان 

 

خلبانی  آرزوی بیش از هفتاد در صد جامعه است . 

حال بزرگ شدیم و خواستیم  به دنبال شغل خلبانی برویم .

 

صد کفش آهنین باید پاره کرد تا بتوانیم خلبان شویم . 

خلبان و شوق پرواز مخصوصا در پسرها از آرزوهائیست که کمتر کسی میتوان به آن برسد .در حقیقت رویائی دست یافتتی اما سخت است ...

 

هر کاری سختی کار خودش را دارد . یک خلبان باید شش چشم - شش دست ---چهار گوش و دو پا  داشته باشد . 

در کارت خلبان یعنی کارتی که برای اولین بار پس از سلو شدن  خلبان  به آنها داده میشود تصویری نمادین چاپ شده از یک خلبان که باید شش چشم و چهار  گوش و دو پا شش دست داشته باشد . 

 

یک خلبان 

اول باید دانشکده افسری و دانشکده ی خلبانی و دوره های بسیار مشگل فنی و پرواز ببیند .و صد البته که باید زبانشان هم بسیار خوب باشد چرا که :

بیشتر مکالمات پروازی و کتابهای درسی پروازشان به زبان انگلیسی است . 

 

و با فرا گرفتن مهارتهای پروازی و طی آزمایشات بسیار مشگل پزشگی و درسی اگر موفق به طی دوره و گرفتن وینگ خلبانی گردید

به عنوان یک خلبان تازه کار ساعات بسیاری را به عنوان کمک خلبان طی کند .

و در صورت موفقیت در آزمایشات خلبان یکمی یا طی دوره ی استاد خلبانی تازه به عنوان یک خلبان یکم تازه کار باز باید ساعات بسیاری را  زیر نظر استادان پرواز طی کند .

اگر موفق شد و به عنوان خلبان یک وسیله که آن هم برای خود دوره ی مخصوص به خود را دارد با آن وسیله پرواز کند . 

اینها همه زیر نظر ایمنی پرواز و استانداریزیشن   ( سازمان استاندارد پروازی ) پرواز  طبق قوانین کشوری و سازمان هوانوردی ای کا او    ekao مجاز به پرواز گردد .

و سالیانه این آزمایشات تکرار میگردد و همواره تا پایان دوره ی خدمتی اگر موفق شود هر ساله با آزمایشات مختلف و آموزشهای حین خدمت آپ تو دیت و به روز باشد تا در پروازها ایمن و موفق بتواند عمل کند .

همه ی اینها با گذشت سالیان متمادی همراه با تجربه خلبانی را میسازد که چندین سال در روی یک وسیله به عنوان خلبان پرواز میکند و پرواز سلامت و ایمنی را ارائه میدهد . 

 

اولین پرواز یک خلبان به تنهائی را که پس از چندین ساعت اولیه میتواند به تنهائی پرواز کند با هواپیماهای آموزشی کوچک سلو میگردند و به اصطلاح آب از سرشان میگذرد و به همین مناسبت دوستانش و اساتید پروازی او را درون آب می آندازد و به این حرکت جشن سلو شدن یک خلبان گفته میشود . 

 

این اگر در ارتش باشد مانند خلبانان جان بر کف جنگ تحمیلی خود را نشان داده و دشمن را از توانائیهای خود به شگفت وا داشتند .

مانند شهید عباس دوران ها --کشوریها و شیرودیها ...

 

که اینها خو نشان دهنده ی موفقیتشان میباشد .

اگر در هواپیمائی شخصی به اصطلاح خودشان سویل باشد مانند خلبانان عزیزی که در طی تحریمها شدید غرب و با این وسایل پروازی که بیشترشان عمرشان از چهل سال میگذرد پروازهای سیف و ایمنی را ارائه داده اند . 

 

که میتوان گفت سوانح پروازی در مقایسه با سوانح جاده ای بسیار بسیار پائین و انگشت شمار است . 

 

در هوانیروز میتوان گفت آچار فرانسه پروازی هلیگوپتر های 214 و شنوک است . که در سیل وزلزله و کلیه ی سوانح و بلایای طبیعی و جشنها و انتخابات مملکتی در صعب العبورترین  مناطق همیشه و همه جا خود را نشان داده اند . 

 

چه سختیها و چه مرارتها در هشت سال دفاع مقدس متحمل شدند .

این سختیها نه تنها شامل خودشان است بلکه :

همسر و فرزندانشان هم نقش به سزائی را در جنگ تحمیلی ایفا نمودند . با درود به همه ی این عزیزان 

زنان خلبانان در جنگ تحمیلی هم نقش مرد خانواده را بازی میکردند و هم مجبور بودند جای پدر را هم برای فرزندانشان پر کنند . 

خلبانان عزیز ما 

چه دوستانی را در جنگ از دست دادند و بودند کسانی که عزیزترین رفیقهایشان در بغلشان جان دادند . 

 

همیشه و همه جا یار و یاور این مرز و بوم بوده اند . چنان که در عملیات جستجوی همین صانحه ی اخیر پروازی باز دست به دامان همان خلبانان و با لگردهایشان  گردیدند تا هواپیمای صانحه دیده را پیدا کنند .

در بدترین شرایط جوی و مشگل ترین مناطق کوهستانی به یاری هلال احمر و نیروهای کمک کننده شتافتند 

پس باید حقوق این گونه افراد نجومی باشد نه آنهائی که فقط میخورند و میخوابند .

من الله التوفیق    ناهید - ع