Image result for ‫کوله بران چه کسانی هستند‬‎


کوله بر 

کول بر از مشاغل سخت و دشواری محسوب میشود که در مناطق مرز نشین کشور شایع است که میتوان آن را نتیجه ی زایش عدم توسعه مطلوب و کار آمد در مناطق مرزی قلمداد کرد . 


ریشه و عامل اصلی کولبری به نارسایی های اقتصادی و دشواری های امر اشتغال باز می گردد Image result for ‫کوله بران چه کسانی هستند‬‎و به تعبیری می توان گفت هر آنچه توسعه نیافتگی و فقدان امکانات و ضعف های زیرساختی تشدید شود به همان میزان گرایش به مشاغل غیر قانونی و کاذب همچون کولبری افزایش می یابد.


این شغل کاذب از میان اقشار جوان و جویای کار است که با دغدغه های معیشتی مواجه هستند و البته بعضا ارزیابی ها موید فعالیت افراد در گروه های سنی 13 تا 60 سال نیز در شغل کولبری است.


این شغل بسیار خطرناک است و بیشتر مواقع کوله بران جانشان را از دست میدهند . حمل اجناس بسیار سنگین بر روی کول افراد 

گفته میشود که طی آن افرادی با قرار دادن اجناس در نقاط مرزی به جابه جائی آن میپردازند . 


کوله بران در مناطق سیستان و بلوچستان و خراسان  فعالیت دارند و بیشتر ترجیح میدهند در استان آذربایجان غربی کردستان و کرمانشاه روی این شغل نمرکز کنند . 


در این میان در استان کردستان تمایل بیشتری از سوی افراد به فعالیت در چنین عرصه ای نشان داده میشود . 


اساسا فعالیت کولبری با دشواری ها و خطرات خاص به خود همراه است که ریسک بسیار بالایی را می طلبد زیرا در هر لحظه ممکن است فرد با یک خطا،تعلل جان خویش را در مناطق صعب العبور از دست بدهد.


بیشتر کسانی که کالاهای قاچاق میخواهند وارد کنند از کوله بران استفاده میکنند و برای بردن هر کوله بار مبلغ بیست هزار تومان میگیرند که میگویند به خطرش نمی ارزد . 


پشت سر قاچاق صورت گرفته توسط کوله بران کسانی هستند که اینها بیشترین سهم و سود را می برند و کول بران حداقل سهم را دارند.

وزیر کشور گفته است که :

کسانی که ۳ سال در محدوده های فوق زندگی کرده اند می توانند کارت پیله وری را داشته باشند و تدابیری اندیشیده شده که انشالله قابل واگذاری است.

ا

دولت باید برای این گونه افراد که از روی ناچاری به سوی اینچنین شغلهای کاذب روی آوردند فکری کنند . 

شغل کوله بری بسیار رواج پیدا کرده است و اکثرا از روی ناچاری و نداشتن شغل  به این شغل روی آورده اند . 


از جوان 13 ساله تا پیرمرد 70 ساله که دل آدمی را به درد میاورد .