فرد وسواسی خودش بیشتر از دیگران زجر میکشد ...

وسواس

حدود 44 درصد مردم ایران از مشکل وسواس رنج می‌برند؛ یعنی چیزی نزدیک به نیمی ‌از جمعیت کشور؛ موضوعی که توجه بیشتر متولیان امر را می‌طلبد.

شایع‌ترین وسواس در جوامع غربی و همچنین ایران، وسواس شست‌وشوست.

مشکل اساسی وسواس این است که معمولاً مانند بیماری‌های دیگر به چشم نمی‌آید تا با مراجه به مراکز درمانی معالجه شود

افراد وسواسی در برابر درمان، به سادگی تسلیم نمی‌شوند و این سرسختی آنان معمولاً انفعال اطرافیان را برای کج‌دار و مریز رفتار کردن با فرد وسواسی به دنبال دارد.


رایج‌ترین نتیجه وسواس فکری- عملی تأثیر ناخوشایند آن بر روابط فرد با دیگران، به ویژه اعضای خانواده، است. اطرافیان با مشاهده نیاز پایان‌ناپذیر و غیرمقاوم بیمار برای شستن مکرر دست‌ها در هر دقیقه، پاک کردن دستگیره یا شمردن کاشی‌های کف حمام، احتمالاً دچار ناراحتی یا نفرت از او می‌شوند.


عارضه مهم این اختلال، ایجاد احساس افسردگی و اضطراب فراگیر در بیمار و حتی زمینه‌چینی برای هرچه خراب‌تر کردن روابط شخصی و به‌ویژه زناشوئی است که گاه به متلاشی شدن خانواده می‌انجامد. ضمن آنکه معمولاً افراد مبتلا به وسواس دچار سردمزاجی یا میل مهارشده در رابطه جنسی خود هستند و تا سنین بالا به بهانه‌های مختلف از ازدواج سر باز می‌زنند؛ چراکه میل به زندگی خانوادگی و روابط صمیمی‌ در آنها دچار مشکل است و در نتیجه از ازدواج طفره می‌روند.

نکته مهم دیگر پیرامون پیامدهای وسواس این است که به دلیل ماهیت وقت‍گیر این اختلال، احساس خستگی مزمن و مشکلات خواب نیز شایع است. حدود یک‌سوم بیماران مبتلا به اختلال وسواس دچار افسردگی عمده نیز هستند و خطر خودکشی در مورد تمام بیماران دچار این اختلال مطرح است.