جشنهای اسفندگان

جشن اسفندگان

در دوازدهمین ماه سال یعنی اسفند ماه از دوران باستان    تاکنون دو جشن مهم وجود داشته است که امروزه نیز کم و بیش این جشنها جشن سپندار مذ  ( روز زن ---روز عشق )   و چهارشنبه سوری  یا جشن سوری است . 

 

 

جشن سپندارمذ :

در پنجمین روز از ماه اسفند در دین زرتشت   به دلیل برخی از ویژگیهای مشترک زمین با زن همچون آفرینندگی و زایندگی این روز به نام  (زن و زمین ) نامگذاری شده است .

این  روز به عنوان روز ایثار ---فداکاری -- فروتنی و از خود گذشتگی نامگذاری شده و از انجا که این احساس پاک بیشتر در وجود و سرشت زنان یافت میشود در پنجمین روز اسفند مقام والای زن و مادر گرامی داشته میشود . 

چهارشنبه سوری :

یکی از آداب به جای مانده ازعهد باستان جشن چهارشنبه سوری است .

ین مراسم ارمغانی برای به جلوه در آوردن نوروز است .

هر ساله در آخرین شب سال کهنه آتش افروزی ترقه بازی برگزار می گردد .

 

از برنامه های ویژه این شب تهیه آجیل مخصوص فالگوش ایستادن کوزه شکستن و قاشق زنی رفتن می باشد .

 

در هنگام پریدن از روی کوپه های آتش میگویند :

سرخی تو از من  زردی من از تو  در واقع شخص زردی خود را که نشانی از غم و بیماری دارد به آتش می سپاردو سرخی آتش را که نشان سلامت و شادمانی است از او میگیرد.

 

جشن آب و درختان :

این جشن را در ایرانیان باستان در نوزدهم اسفند ماه برگزار میکرده اند . مردم در این روز دست به حفر قناتها تعمیر کانالهای آبرسانی و کاشت درختان می زدند .

 

لازم به ذکر است که در کشورمان هر ساله پانزدهم اسفند ماه روز درختکاری میباشد و مردم و مراکز دولتی هماهنگ و یکپارچه در این روز اقدام به کاشت درخت میکنند .