کلیسای قرون وسطائی سال 1181 ساخته شده بدون استفاده  حتی از یک میخ

کلیسای چوبی استاو در نروژ

 

نوعی از کلیساهای قرون وسطایی بوده که از چوب ساخته شده اند. این معمولا توسط ساخت و سازهایی با چوب ساخته و در آن از الوارهای درختان استفاده شده است. این نوع از کلیساها در شمال اروپا بیشتر تمرکز یافته و از بهترین و جالب ترین نمونه های ان ها را می توان در کلیساهای چوبی نروژ مشاهده نمود.

 

در طول قرون وسطی یک روش ساخت و ساز جدید چوبی در سراسر شمال غرب اروپا به ویژه در نروژ رواج یافت که در ساخت کلیساها نیز به کار گرفته می‌شد.

آن‌ها را «کلیساهای چوبی» می‌نامند.

ویژگی بارز طراحی آن‌ها این است که :

به جای این که از تخته‌ها و چوب‌هایی محکم به عنوان قفسه استفاده کنند یا در ساخت و ساز مستقیم، در گودال‌های زمین به کار ببرند ( که این کار باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود)، پی‌هایی از سنگ‌های بزرگ زیر اسکلت چوبی ساختمان قرار می‌گرفت.

در نتیجه قطعات چوبی روی یک سطح قرار می‌گرفت و از آن در برابر پوسیدگی که به علت در تماس بودن با آب اتفاق میفتد، محافظت می‌کرد.

این روش به قدری تاثیرگذار بود که کلیساهایی که در قرن ۱۲ به این روش ساخته شده‌اند

برخی از این کلیساهای چوبی مشهور سقف‌هایی دارند که روی آن‌ها فریم‌های مثلثی متعدد وجود دارد که اندازه‌های آن‌ها به تدریج کوچک‌ترمی‌شود.

بسیاری دیگر سردرهایی کنده کاری شده با چوب‌های مرغوب و دیوارهایی نقاشی شده دارند که نقوش غیر مسیحی و مسیحیت را نمایان می‌کنند. امروزه حدود ۲۰ الی ۳۰ کلیسای چوبی هنوز هم باقی مانده‌اند.