رابرت آدلر در 4 دسامبر 1913 در وین متولد شد. مادرش پزشک و پدرش نظریه پرداز اجتماعی بود. او زمانی که 24 سال داشت (1937 میلادی) مدرک دکتری فیزیکش را از دانشگاه وین دریافت کرد. در 1939، یک سال پس از پیوست اتریش به آلمان، وین را ترک کرد. نخست به بلژیک و پس از آن به انگلستان رفت. در 1941 به اصرار دوستانش به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. اندکی بعد توسطشرکت زنیت استخدام شد. از آن پس در شیکاگو سکنی گزید. وی در سال های نخست دهه 1940 با ماری بوهل ازدواج کرد. آن ها هیچگاه صاحب فرزندی نشدند. ماری در سال 1993 درگذشت و آدلر در سال 1998 با اینگرید ازدواج کرد.

از آدلر بیش از 180 اختراع و انتشار 45 مقاله باقی مانده است. در سال 1980 مدال افتخاری ادیسون را دریافت کرد.

او در 15 فوریه سال 2007 در سن 93 سالگی درگذشت.


کنترل از راه دور تلویزیون مهم ترین اختراع رابرت آدلر است. پیش از آن یوجین پلی (همکار آدلر در شرکت زنیت) نخستین کنترل از راه دور بی سیم را اختراع کرده بود که با نور کار می کرد. وی سلول های فوتوالکتریکی را بر روی تلویزیون تعبیه کرده بود. اما کنترل اختراع شده توسط بوچین لی کارایی نداشت به این خاطر که سلول ها به نور خورشید واکنش نشان می دادند و تابش نور خورشید موجب تغییر کانال ها می شد.

آدلر کنترل از راه دور تلویزیون را با استفاده از امواج فراصوت ساخت. این کنترل ها به مدت بیست سال استفاده می شدند. شرکت زنیت و سایر شرکت ها تا سال 1980، نه میلیون از این کنترل ها را به فروش رساندند. تا اینکه کنترل های فروسرخ جای آن ها را گرفتند. از مزایای کنترل ابداع شده توسط آدلر، بی نیازی آن به باتری بود