توماس آلوا ادیسون مخترع و بازرگان آمریکایی  مخترع برق



توماس آلوا ادیسون متولد 11 فوریه  1847 در شهر میلان آمریکا و  در 18 اکتبر 1931 در وست ارنج نیو جرسی در گذشت . دو بار ازدواج کرد و از هر ازدواج سه فرزند دارد .او مانند دیگر بچه ها موفق نبود و مادرش تصمیم گرفت او را در خانه تحت تعلیم قرار دهد . نخستین اختراعش نوعی تلگراف چاپی بود . بنام خود ثبت کرد .  وی وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروفترین آنها لامپ رشته ای  است.


هنگامی که ادیسون در دوره ابتدایی درس می‌خواند مدیر مدرسه وی اعتقاد داشت که ادیسون شاگرد کودنی است و عذر وی را از مدرسه خواست.ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست ۲۵۰۰ امتیاز اختراع را در ایالات متحده آمریکا / بریتانیا / فرانسه / آلمان ، به نام خود ثبت کند که رقمی حیرت‌انگیز و باورنکردنی به نظر می‌رسد. واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شدهٔ کارهای دانشمندان پیشین بودند و ادیسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشبرد تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوری‌هایش یاریش می‌کردند. دهنی ذغالی تلفن ماشین چاپ، میکروفن / گرامافون / دیکتافون /کین تو سکوف /   کین توس کوف نوعی دستگاه نمایش فیلم  است، دینام موتور /   از جمله مواد و وسایلی هستند که بدست ادیسون و همکارانش ابداع یا بهینه شدند.منلو پارک نیوجرسی یک لابراتوار  است که ادیسون بنیاد نهاد و صدها اختراع کوچک و بزرگ   در آن جا انجام دادند  که همگی بنام ادیسون ثبت شد .

ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت، بسیاری از اختراعات خود را به  تولید انبوه  برساند.


در ۶ ژانویه ۱۹۳۱م. ادیسون درخواست‌نامهٔ ثبت آخرین اختراع خود «وسیله نگهدارندهٔ اشیاء هنگام آبکاری را به ادارهٔ اختراعات فرستاد اما پیش از دریافت پاسخ اجل به او مهلت نداد و این مخترع بزرگ در اواخر همان سال در سن ۸۴ سالگی چشم از جهان فرو بست.