عد پی را با دقت بی سابقه ای و با هفده رقم  تقریب اعشاری در رساله محیطیه خودمصاحبه کرد


غیاث غیاث الدین جمشید کاشانی
 

وی که در سده های میانی تاریخ ایران پس از اسلام و هم زمان با دوران قدرت مداری خاندان تیموری می زیست، از بزرگ ترین دانشمندان ایران در گستره ای به وسعت تمام تاریخ بوده است. عمده دلیل اشتهار خواجه غیاث الدین کاشانی، تحقیقات نجومی و ابتکارات ارزشمندش در ریاضیات بوده است.آنچه روشن است، در سایه تلاش اندیشمندانی چون او، ایران عهد تیموری کانون اصلی نجوم و ریاضیات جهان شد.
از جمله فعالیت های نجومی وی ساختن رصدخانه سمرقند و تدوین دو زیج می باشد.زیج نخست در سمرقند نوشته شد و زیج کاشانی نام گرفت.زیج دوم نیز پس از نگارش زیج نخست تدوین شد و عنوان زیج خاقانی یافت و به الغ بیگ تقدیم شد.فعالیت های نجومی او تنها محدود به انجام چنین کارهایی نبود چرا که او کتاب های بسیاری نیز در این باره نوشت. کتاب هایی چون " مختصر در علم هیئت"؛ رساله " سلم السماء" و رساله " الات رصد" از این جمله اند که امروزه نیز در دست هستند.
وی که در تاریخ علم ریاضی از جایگاهی والا برخوردار است، روش هایی نوین برای انجام محاسبات مهم ریاضی ارائه داد و مقادیر برخی از کلیات مهم ریاضی مانند عدد " پی" را با دقت بی سابقه و با هفده رقم تقریب اعشاری در رساله محیطیه خود محاسبه کرد.شگفت آن که نتیجه محاسبه او با نتایج محاسبات امروزی فقط در رقم هفدهم اختلاف دارد.
دیگر ابتکار خواجه غیاث الدین کاشانی در دانش ریاضی استخراج ریشه N ام اعداد می باشد، که روش او برای این کار همان روشی بود که اروپاییان بعدها در سده نوزدهم میلادی یافتند و به روش روفینی - هورنر موسوم است.
از این دانشمند برجسته تاریخ ایران زمین به غیر از رساله محیطیه، چندین اثر ارزشمند دیگر نیز در مورد ریاضی در دست است. کتاب های " مفتاح الحساب" و " تلخیص المفتاح فی علم الحساب" از این جمله اند.
این دانشمند بزرگ ایرانی در سال 832 در خارج شهر سمرقند درگذشت.