ناصر ملک مطیعی / فردین / بهروز وثوقی بازیگرانی که  تاریخ سینمای ایران را ساختند


فارغ‌التحصیل رشتهٔ تربیت بدنی دانشسرای عالی تهران

قبل از آنکه به سینما بیاید معلم ورزش دبیرستان‌های تهران بود، و وقتی به سینما آمد و محبوبیت کسب کرد به فعالیت در تئاتر (1335) و دوبله فیلم (1338) پرداخت.

فعالیتش در سینما با بازی در صحنه کوتاهی از فیلم «واریته بهار» (پرویز خطیبی، 1328) آغاز شد. بازی ملک مطیعی در دومین فیلمش («شکارخانگی»، «علی دریابیگی»، 1330) فقط در حد ادای یک جمله کوتاه در صحنه یک میهمانی بود.


اصر ملک‌مطیعی (زادهٔ ۱۳۰۹، تهران) کارگردان و بازیگر سرشناس قدیمی سینما و تلویزیون ایران است. پس از انقلاب ۱۳۵۷ و تغییر چارچوب‌های حاکم بر سینمای ایران، ملک‌مطیعی، هم چون فردین و بهروز وثوقی، جایی در سینمای پس از انقلاب نداشتند و زمینه بر ادامه فعالیت هنری آنها فراهم نشد. ملک‌مطیعی، پس از انقلاب و تا به امروز، در مشاغلی هم چون قنادی و مشاور املاک فعالیت‌ داشته‌است.

ملک مطیعی، دوران پس از انقلاب را دوران سختی توصیف کرده‌است. زیرا دچار انزوا و تنهایی و از طرفی، عشق و علاقه مفرطی که به فیلم و سینما داشت، قابل تحقق نبود و امکان کار هنری برای وی محیا نبود. پس از مدتی، به دعوت عوامل تولید برزخی‌ها، نقش مثبت و کوتاهی را بازی می‌کند. با این وجود، نام وی در زمان تیتراژ پایانی فیلم به نمایش درنیامد و روزنامه‌ها نیز خبری در خصوص حضور مجدد وی، منتشر نکردند که این موضوع، موجب دلسردی مفرط وی شد. وی شرح آن روزگار خود را اینگونه توصیف می‌کند:«کسی از دوستان من هم نمانده بود. بهروز که به خارج رفت، فردین هم مدتی تقلا کرد تا بتواند کار کند، ایرج قادری هم خواست که کار کند و کار کرد. ولی من از کسی تقاضای کار نکردم و خودم را کنار کشیدم.»

ناصر ملک مطیعی پس از ۳۵ سال دوری از سینمای ایران، بالاخره در فیلم نقش نگار ساخته علی عطشانی بازی کرد.

برنده جایزه مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد در چهارمین دوره در سال ۱۳۵۰ برای بازی در فیلم سه قاپ .

برنده جایزه مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره در سال ۱۳۴۹ برای بازی در فیلم رقاصه شهر.

ملک مطیعی درمصاحبه ای گفت جالا که اجازه کار دارد دوست ندارد نقش بابا بزرگ را بازی کند و

گفت اگر نقشی بهم پیشنهاد شد خوشم آمد بازی می کنم .

برایش آرزوی موفقیت دارم

ا