http://www.epatogh.com/wp-content/uploads/2013/08/1238891_434277446683615_74575565_n.jpg



 15 بهمن 1309 در شهباز جنوبی کوچه صحت  بدنیا آمد ٬ درگذشت  او 18 فروردین  سال 1379 فروردین   در تهران  بود  او کشتی گیر و بازیگر سینما بود .

فردین اولین نقشی که در تئاتر بازی کرد بسیار کوتاه بود در تئاتر آناهیتا  که توسط مصطفی و مهین اسکویی تاسیس کرده بودند  شرکت کرد . دوست نداشت و تئاتر را کنار گذاشت  .


در سال 1354 نایب قهرمان کشتی شد و مدال نقره گرفت . او علاقه وافری به بازیگری داشت . یک روز سینما می رود و بلیط گیرش نمیاد فردی به او نزدیک می شود و بهش میگه شما فردین نیستید ؟ او صاحب سینما سهیلا  دکتر کوشان بود . بدین ترتیب فردین وارد دنیای سینما میشود .


وی با دعوت اسماعیل کوشان و نقش آفرینی در فیلم چشمه آب حیات وارد دنیای بازیگری شد، و اولین حضور حرفه ای خود را در سینما آغاز کرد.

در سال 1346 فیلم گنج قارون را  با بازی  تقی ظهوری بازی کرد که اوج شهرت فردین بود بسیار مورد پسند مردم قرار گرفت به طوری که شاه و فرح هم به دیدن این فیلم رفتند . کارگردان این فیلم سیامک یاسمی بود .

از جمعیت ایران آن زمان که یک میلیون واندی جمعیت بود 870 نفر این فیلم را تماشا کردند و فروشش 29 دی ماه از مرز 25 میلیون ریال گذشت . همه این فیلم را رفته بودند

 فردین دیگر معروف معروف شده بود . سینمای فارسی بوجود آمد ومردم فیلمی که فردین در آن بازی می کرد  معروف به فیلم فردینی بود.

مردم آن زمان فیلم بزن بزن میخواستند فیلم  کافه ای ......دوست داشتند و فیلمهای فردینی می خواستند . خنده ی فردین 300 هزار تومان بود . بابت خنده ها 300 هزار تومان می گرفت

فردین مرد اول سینمای ایران نام گرفت .

آخرین فیلمی که فردین بازی کرد بر فراز آسمانها بود که خودش کارگردانی کرده بود آخرین حضورش در سینما

فردین می گفت ما هر روز میمیریم به امید یک روز زندگی

بعد از انقلاب فردین و خیلی از چهره های سینمای ایران خانه نشین شدند . و سینمای ایرانی دیکر فیلم فردینی نداشت .   


از دیگر فعالیت‌های وی قبل از عرصه سینما می‌توان به ورزش کشتی اشاره کرد او در قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ مدال نقره گرفت. بعد از انقلاب اسلامی فردین همچون بسیاری دیگر از هنرمندان،از ادامه فعالیت بازماند و تقریبا خانه نشین شد.

محمد علی فردین در مسابقات جهانی استانبول ۱۹۵۷

فردین از محبوبیت ویژه ای از بین دیگر هنرمندان ایرانی، در میان توده کثیر مردم ایران برخوردار بود، به دلیل طبع جوانمردی و خصلت مردانگی که در نقش های سینمایی و زندگی شخصی اش به تصویر کشید، شخصیت فردین را در قلبهای مردم ایران پایدار کرد و به او لقب سـلـطـان قلـبها را دادند