گوگوش + شماعی زاده  = اوج شهرت

گوگوش -شماعی زاده  = سقوط


شماعی زاده

متولد اصفهان


اصل/ملیت ایرانی
سبک‌ها موسیقی پاپ فارسی
فعالیت(ها) نوازنده ، آهنگساز و خواننده


حسن شماعی‌زاده. نوازنده، آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ ایرانی است.
حسن شماعی زاده زمانی که گوگوش در اصفهان برنامه داشت به یک ساکسیفون زن احتیاج پیدا میکند و آنها شماعی زاده را معرفی میکنند . وقتی پی به  توانائیهای او و استعدادی که دارد میبرد او را با خود به تهران میآورد و بیشتر آهنگهای گوگوش را شماعی زاده میساخت . زمان قبل از انقلاب فقط برای خوانندگان بزرگ شعر و آهنگ میساخت و به هیچ عنوان سایر خوانندگان مثل لیلا فروهر شهره نوش آفرین در خور خود نمی دید که برایشان آهنگ بسازد . فقط خواننده های بزرگ تا این که انقلاب می شود و روزگار او را به وضعی می اندازد که مجبور می شود برای خوانندگانی که اصلا قبولشان نداشت شعر و آهنگ بسازد . این را در مصاحبه هائی خود این خواننده ها گفتند . شماعی زاده بسیار موفق بود و خدا وکیلی بعد از این که گوگوش با ایشان همکاری خود را آغاز کرد گوگوش گوگوش شد تا قبل از آن این طور نبود خواننده ی قالی کرمون میبافم با تار جونم شد مرداب  .....و چنان با آهنگهای شماعی زاده به اوج شهرت رسید که تو تصورش نمیگنجید . اما وقتی رفت خارج حالا به هر دلیلی از شماعی زاده کنار کشید و سقوط کرد . این جا بود که معلوم شد گوگوش با شماعی زاده گوگوش شد ولا غیر

حسن شماعی زاده جزو پیشگامان موسیقی پاپ نوین ایران به شمار می آید. با نگاهی به کارهای او می‌توان به نقش موثر وی در تاریخ چهل ساله موسیقی پاپ ایرانی پی برد. او علاوه بر آهنگ سازی، خواننده مشهوری(ابنو قبول ندارم)نیز بوده است. شماعی زاده همچنین به عنوان نوازنده چیره دست سازهای بادی نیز شناخته شده است.از ساخته‌های او می‌توان این ترانه‌ها را نام برد: مرداب ، غریب آشنا ، دو پنجره ،من و گنجشکهای خونه ، کوه ، کویر، چشم من(شاهکار با صدای داریوش) ، شکار ، دستهای تو.

از مشهورترین کارهای وی که خود آنها را اجرا کرده است، ترانه‌های خداحافظ "دختر مردم" " یه دختر دارم شاه نداره" " اقاقی" "بعد از تو" و غریبه را می‌توان نام برد.
بی شک می‌توان وی را یکی از خلاق ترین آهنگ سازان ایرانی دانست. طیف کار های وی شامل تم های بسیار غم انگیز و همچنین شادترین آن ها می‌شود که خود نقطه قوت دیگری برای این آهنگ ساز تلقی می‌گردد. وی در آهنگسازی از نو آوری و گستره بسیار بالایی بهره می‌گیرد که چیره دستی وی در نواختن سازها به این امر کمک بسیار می‌کند.

از خوانندگانی که با وی همکاری داشته‌اند و آثار ساخته شده او را خوانده‌اند، می‌توان به گوگوش ، داریوش اقبالی ، ابی ، ستار ، معین ، فرهاد مهراد ، هایده ، مهستی ، لیلا فروهر ، عارف ، مارتیک، نوش‌آفرین ، شهره ، شهرام شب‌پره ، شهرام صولتی ، ویگن ، مهرداد آسمانی ، پویا ، امید و بسیاری دیگر اشاره کرد