پرونده:Popepiusix.jpg



پاپ کیست؟

پاپ لقب رهبر کاتولیک‌های جهان است. وی والاترین و مقدس ترین مقام مذهبی در کلیسای کاتولیک روم است که بالاترین مقام مذهبی در کلیسای کاتولیک محسوب می‌شود.

 

واژهٔ پاپ، به معنای پدر  

        پایتخت پاپ کشور کوچک و سمبولیک واتیکان است.

پاپ کنونی بندیکت شانزدهم خوانده می‌شود که پس از درگذشت ژان پل دوم به این مقام رسیده‌استوی بَنا به درخواست خودش ازاین مقام  استفا داد

 آخرین روزهای تصدی وی در این مقام انتهای ماه فوریه 2013 بود .
    .

 

تاریخ شناسان کاتولیک و غیر کاتولیک به اتفاق می‌گویند که بنیان گذاری مقام پاپی به شکل امروزی، در قرنهای پس از ورود پیتر به رم در سال ۵۰ میلادی توسعه یافت. .

 

اختیارات و قدرت پاپ

 اختیارات و قدرت پاپ در کلیسای کاتولیک توسط اولین انجمن واتیکان بطور قطع تعریف شده است و در قانون قطعی کلیسای مسیح به تاریخ 18 ژولای 1870 ثبت شده است.

 

قدرت پاپ در قانون قطعی چنین تعریف شده است: " او قاضی اعظم مومنین است، و تمامی موارد خاص باید تحت نظر او قضاوت شوند " و " هیچ قدرتی بالاتر از او نیست و هیچ کس نمی تواند قانوناً بر او پیشی بگیرد." ( پاپ قدرت برتر و کامل و قاطع و جهانی کلیسا است و او آزادانه از نیرویش استفاده می کند).

  فتوا به عصمت پاپ !

در سال  1870  شورای واتیکانی اول به  عصمت پاپ به عنوان عقیده ای الزام آور حکم کرد. این فرمان تعلیم می دهد. این فرمان تعلیم می دهد که هر گاه اسقف رم در مقام رسمی خود در موضوعات ایمان و اخلاق سخن می گوید، کاملا از خطا و اشتباه مصون است و به تایید از سوی یک شورای عمومی یا بخش های دیگر کلیسا نیازی ندارد.


////////////////////////////////////////////////////


طبق قوانین کشور واتیکان اگر پاپ از مسئولیت خود استعفا دهد، باید اعتبار آن و آزادانه بودن و آشکار بودن آن بررسی شود. طبق قانون واتیکان هیچ مرجعی حق رد کردن استعفای پاپ را ندارد.

////////////////////////////////////////////////////

 پاپ  سلستین پنجم درسال ۱۲۹۴ و پاپ گریگوری هفتم در سال ۱۴۰۹ از این حق استفاده کردند و گریگوری هفتم آخرین پاپی است که این کار را کرده‌است. در ژوئیه و جولای ۲۰۰۲، پاپ ژان پل دوم نامه‌ای به روزنامهٔ میلان   فرستاد و توطئه‌ای برای استعفای خود را قاطعانه انکار کرد.

//////////////////////////////////////////////////////////

هرچند بندی از  قانون کلیسا باعث موارد زیر می‌شود:

پاپ ژان پل دوم مجبور بود به علت بیماری استعفا دهد .

اعلام عمومی باعث می شد تا او در صورت عدم انجام وظایفش استعفا دهد .

//////////////////////////////////////////////////////////

پاپ ژان پل دوم استعفا نداد. او در ۲ آوریل ۲۰۰۵ پس از دورهٔ طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت و در ۸ آوریل ۲۰۰۵ به خاک سپرده شد.

پس از مرگ او در وصیتنامه اش نوشته بود که از او خواسته بودند که در سال ۲۰۰۰ و در نزدیک ۸۰ سالگی استعفا بدهد. هرچند این قسمت وصیتنامه واضح نیست و تعابیر متفاوتی از آن می‌شود. در مارس ۲۰۱۳ پاپ بندیکت شانزدهم از سمت خود استعفا داد.


/////////////////////////////////////////////////////


امضای پاپ معمولاً به صورت "NN.PP.x" است (برای مثال امضای پاپ ششم بصورت "paulus PP.VI" بوده است). PP نشاندهندهٔ کلمهٔ پاپ است و نام وی معمولاً با پسوند "Pont. Max." یا"P.M." به کارمی رود (مخفف (Pontifex Maximus و NN نشاندهندهٔ اسقف کلیسای کاتولیک است. سایر القاب مورد استفاده عبارتند از: "سوموس پونتیفکس" (کشیش اعظم) " سانتیسیوس پاترا" و " بیتیسمیوس پاتر" (مقدس‌ترین پدر و بخشنده‌ترین پدر)، " سانتیسموس دومینوس نوستر" (مقدس‌ترین ارباب ما) و " دومینوس آپوستولیکوس" (ارباب وابسته به پاپ). در نوشته‌های غیر رسمی، کاتولیک‌ها از حروف اختصاری مثل HH (قدیسیت او)، مانند HH بندیکت شانزدهم، استفاده می‌کنند.

/////////////////////////////////////////////////////////

دفتر رسمی پاپ در کلیسای سنت جان لاتران و اقامتگاه رسمی او قصر واتیکان است. او یک قصر تابستانی در قلعهٔ گاندولفو (در نزدیکی شهر باستانی آلبالونگا) دارد. در گذشته، اقامتگاه رسمی پاپ، قصر لاتران بود که توسط امپراطور رم، کنستانتین اول، اهدا شده بود. حوزهٔ قضایی روحانی پاپ (مقر پاپ) متفاوت از حوزهٔ دنیوی (شهر واتیکان) است. مقر پاپ محل اتصال روابط بین‌المللی است و در سالیان دراز، دادگاه پاپ بعنوان دولت کلیسای کاتولیک انجام وظیفه می‌کرده است.


////////////////////////////////////////////////////////


مقر پاپ، مجموعهٔ حوزهٔ قضایی روحانی اسقف رم است که پاپ از انتخابات و قدرت و مزایای کلیسای کاتولیک و جامعهٔ بین‌الملل استفاده می‌کند. بطور سنتی، رم نقش مرکزی در کلیسای کاتولیک دارد. پاپ دوران اسقفی خود را بعنوان اسقف رم آغاز می‌کند ولی لازم نیست در آنجا زندگی کند. هر جایی که پاپ برای سکونت انتخاب کند، دولت مرکزی کلیسا در آنجا خواهد بود. از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۷۸، پاپ‌ها در آویگنون سکنی گزیده‌اند که زمانی به کنایه از تبعیدگاه بابل، اسرائیل، به نام بابیلونیان خوانده می‌شد.

 

.