مندلیف  دانشمند روسی     زیر ورو کننده علم شیمی         

دیمیتری ایوانویچ     7 فوریه سال 1834  در شهر  تویولسک سیبیری  بدنیا آمد

او چها رمین فرزند از خانواده بود

پدرش ایوان       مدیر یکی از مدارس محلی بود

مادرش      ماریا          در کارگاه شیشه گری که از پدرش به ارث رسیده بود کار میکرد 

پدر بزرگش        ایوانویچ                مسئول اولین روزنامه محلی سیبری بود

در سال 1850   بورسیه تحصیلی گرفت در رشته ریاضی فیزیک وشیمی 

در سال 1869 دکتر علم  استاد شیمی در دانشگاه شد 

در سال 1864 با دختری به نام    فزووز  لشوا     ازدواج کرد 

دو فرزند داشت یکی  پسر ولودیا و یک دختر به نام الگا

در سال  2 فوریه  1907 در سن 73  سالگی  بر اثر انفولانزا در گذشت                  

دیمیتری ایوانویچ  پدرش را بر اثر یک بیماری قلبی از دست داد و یتیم شد.  دایی اش بسارگین راهنما و دوست خوبی برای دیمیتری بود.  کارگاه شیشه گری  مادرش آتش گرفت و همه سرمایه شان از دست رفت.
 او در سال 1850 توانست بورس تحصیلی بگیرد و و به تحصیل در رشته ریاضی ، فیزیک و شیمی بپردازد. او خانواده خود را هم به سن پترزبورگ آورد اما متاسفانه مادر و خواهرش به بیماری سل دچار شدند و او را به با یک دنیا غم و اندوه تنها گذاشتند.

وی در سال 1869 دکتر علوم و استاد شیمی دانشگاه شد و در همین سال ازدواج کرد. در این هنگام ، فقط 63 عنصر از نظر شیمیدانها شناخته شده بود.

 

  با نمرات عالی دروس دانشگاهی را گذراند.
د او زیر نظر آ. وسکرسنکا شیمیدان بزرگ روسی به آموختن علم شیمی پرداخت و در سال 1855 با دریافت یک مدال طلا فارغ التحصیل و به تدریس در دبیرستان مشغول شد و کتاب شیمی آلی را منتشر کرد که اولین کتاب درسی شیمی آلی روسی بود.او با ارائه کتابی تحت عنوان اتحاد آب و الکل در زمینه شیمی صنعتی درجه دکتری گرفت و استاد شیمی در دانشگاه سن پترزبورگ شد. او چند کتاب با عنوان شیمی معدنی و اصول شیمی منتشر کرد
در سال 1864 با دختری به نام فزووز لشوا در دانشگاه آشنا شد و ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند بود یک پسر به نام ولودیا و یک دختر به نام الگا. اما این ازدواج فرجام خوبی نداشت و به طلاق و جدایی منجر شد.

دز زمان مندلیف ، تنها 60 عنصر شناخته شده بود. بعد از مرگ وی ، دهها شیمیدان با پیروی از راه نبوغ‌آمیز او ، عنصرهای تازه‌ای کشف کردند و این عنصرهای تازه و آن ترکیبهای نوین به مفهوم رده‌بندی وی راه یافتند.


مندلیف دو دوم فوریه 1907 در 73 سالگی در گذشت. ، در سال 1938 با کشف آکتنیوم در پاریس پر  جدول شد.

 در سال 1907  بر اثر تب و عفونت گلو و سینه دوام نیاورد و در سن 73 سالگی چشم از جهان فروبست . در سال 1955 عنصر شماره 101 این جدول نیز کشف شد و افتخار وی مندلیفیم نام گذاری شد .