ارشمیندس   دانشمند و ریاضبدان یونانی فرمولهایش کابوس دانش آموزان


ارشمیدس

ریاضیدان / فیزیکدان / مهندس /مخترع / و منجم یونان باستان و از اهالی جزیره ساموس در دریای مدیترانه بود .

ارشمیدس دانشمند و ریاضیدان یونانی در سال ۲۷۸ قبل از میلاد در شهر سیراکوز یونان چشم به جهان گشود و در جوانی برای آموختن دانش به  اسکندر یه رفت. بیشتر دوران زندگیش را در زادگاهش گذرانید و با فرمانروای این شهر دوستی نزدیک داشت. زندگی ارشمیدس با آرامش کامل می‌گذشت، همچون زندگی هر ریاضیدان دیگری که تأمین کامل داشته باشد و بتواند همه ممکنات هوش و نبوغ خود را به مرحله اجرا درآورد. ارشمیدس قربانی غلبه رومیان بر شهر سیراکوز شد. او بوسیله یک سرباز مست رومی در ۲۱۲ قبل از میلاد به قتل رسید و این در حالی بود که در میدان بازار شهر در حال اندیشیدن به یک مسئله ریاضی بود، می‌گویند آخرین کلمات او این بود: دایره‌های مرا خراب نکن.


ارشمیدس با کونون ارتباط و مکاتبه دائمی داشت و قسمت مهم و زیبایی از آثار خویش را در این نامه‌ها با او در میان گذاشت و بعدها که کونون درگذشت، ارشمیدس با دوستی که از شاگردان کونون بود مکاتبه می‌کرد. در سال ۱۹۰۶ ج. ل. هایبرگ مورخ دانشمند و متخصص تاریخ ریاضیات یونانی در شهر  قسطنطنیه موفق به کشف مدرک با ارزشی شد.


وی دو هزار سال قبل از اسحاق نیوتن  و  لانت نیتس موفق به اختراع حساب انتگرال شد و حتی در حل یکی از مسائل خویش نکته‌ای را بکار برد که می‌توان او را از پیش قدمان فکر ایجاد حساب دیفرانسیل دانست.


شاید تعجب کنید که چرا اسم "ارشمیدس" در این لیست است. نکات بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آن برای این مخترع و کاشف بزرگ یاد کرد. او بسیار به کشف عدد پی نزدیک شده بود و همچنین او توانست فرمول های بسیار زیادی را در عرصه ریاضی کشف کند. فرمول هایی که این روزها به کابوس دانش آموزان نیز تبدیل شده است.

البته در کنار این کشفیات او اختراع های بسیاری نیز کرده است. در یونان باستان او اسلحه هایی برای کشتی های جنگی ایجاد کرده بود. یکی از این اسلحه ها می توانست باعث شود که کشتی های دشمن آتش بگیرند. البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که او بیشتر این کارها را دو هزار سال پیش انجام می داده است.