توصیه به مادران در مورد بچه ها


به جای پفک  و خیلی تنقلات دیگر که به بچه ها می دهید سعی کنید به آنها کشک بدهید چون کشک یک غذای کامل است


هم خوشمزه است و هم مقوی 


کشک از دوغ تهیه می‌شود کشک غالباً مزه ترشی دارد و در غذاهایی مانند کله جوش٬ آش رشته و "کشک بادمجان" استفاده می‌شود. «کشک» یکی ازچندین فراورده‌ی فرعی درتهیه «کره» است. روستاییان ماست رادرون «مَشک» ریخته و با زدن و تکان دادن آن٬ کره‌اش را می‌گیرند. پس ازاینکه کره از ماست گرفته شد٬ چیزی که می‌ماند٬ همان دوغ است که یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ی ایرانی می‌باشد. در برخی از روستاهای کشورمان برای تهیه «کشک» این دوغ را در کیسه ای می‌ریزند و آب آن را می‌گیرند. چیزی که پس میماند٬ مانند ماست چکیده سفت است که به آن لچ گفته می‌شود و در آذربایجان(آذرشهر، عجبشیر و مراغه)"جُرتان"نامیده میشود. همچنین در مناطق کرد نشین «توف» و در مناطق لک نشین «شیراز» نامیده می شود. آن را به اندازه‌ی یک گردو گلوله کرده و می‌خشکانند و بدین‌گونه «کشک» بدست می‌آید.از جوشانده‌ی آب چکیده از کیسه دوغ، قره قوروت به دست می‌آید. لبنانی‌ها این گلوله‌ها را درون روغن زیتون نگهداری میکنند و به آن "لبنه" میگویند اگر دوغ را بجوشانند تبدیل به فراورده ای به نام «شور» می‌شود. هم‌چنین پس از زدن مایه‌ی «پنیر» به شیر و گرفتن شیر، «پنیر» تازه را درون پارچه‌ای میریزند تا آبش گرفته شود از جوشاندن این آب «لور»بدست می‌آید.

کشک به زبان تاجیکی ازبکی ترکمنی و اردو و ترکی قروت گفته می‌شود.


خواص کشک

خواص کشک
معمولا ایرانیان در اکثر غذاهای خود به وفور از کشک استفاده می کنند،آیا از خواص درمانی کشک اطلاعات کافی دارید؟

 

کشک یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن،تغلیظ یا خشک کردن دوغی که پس از کره‌ گیری باقی می‌ماند یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.ماده‌ اولیه کشک عبارت است از شیر میش،بز،گاو یا مخلوطی از آنها.کشک با حجم کم خود،یک ماده غذایی معجزه‌ آساست که در بردارنده تمامی خواص شیر و حاوی کلسیم،چربی،نمک، پروتئین و ویتامین است.

خواص کشک :

میزان انرژی تولید شده با 100 گرم کشک حدود 105 تا 120 کیلو کالری است که می‌تواند به عنوان یکی از تامین‌کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

کشک به علت داشتن اسیدهای آلی،ضدعفونی‌کننده دستگاه هاضمه (معده،روده کوچک و روده بزرگ) است.

* کشک به عنوان یک غذای نفاخ و هم آورنده و سفت‌کننده روده محسوب می‌شود؛به همین علت برای هضم راحت آن از  نعنای خشک استفاده می‌شود.

علاوه بر آن،کلسیم بالا و فسفر موجود در کشک می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.

کشک برای کودکان کم ‌وزن غذای مناسبی محسوب می‌شود.


کشک به عنوان یک غذای مقوی گرسنگی را کاهش داده و حجم کمی از معده را اشغال می‌کند.

کشک خشک می‌تواند به عنوان یک میان وعده پرانرژی مصرف شود که افراد چاق باید به این نکته توجه کنند.

از کشک به عنوان یک افزودنی به غذاهایی مانند آش استفاده می‌شود.

کشک دربردارنده تمامی خواص شیر و حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و بعضی از ویتامین‌های گروه ب است.

با توجه به این که کشک یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین حیوانی است؛بنابراین محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میکروارگانیسم‌های مختلف است که اغلب سبب مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ می‌شود، لذا توجه به موارد زیر ضروری است:از کشک‌های بسته‌بندی شده (پاستوریزه) که دارای برچسب و مجوز بهداشتی است،استفاده کنید. کشک را در یخچال نگهداری نمایید. تا حد امکان از مصرف کشک مایع باز خودداری کنید و در صورت استفاده 10 تا20 دقیقه قبل از مصرف آن را بجوشانید تا میکروارگانیسم‌های آن کاهش یابد.