همیشه، سگ‌های خانگی توجه حداکثری مردم را به خود جلب کرده‌اند، سگ‌ از نژادهای مختلف در سایز و رنگ‌های مختلف از «ژرمن شپرد» تا «هاسکینگ» گرفته تا سگ‌های فانتزیی همچون «بیشون فریزای» که مورد علاقه زنان هستند تا نژاد «استافورد شربول تریر» که در به اصطلاح در کلاس مردان است.

حالا قرار است این سگ‌ها با ایده نو جمعیت هلال‌احمر، آموزش‌های امداد و نجات فراگیرند و آن‌گونه که عنوان شده، این سگ‌ها می‌توانند با گذراندن دوره‌های دوساله سگ جستجو و نجات شوند.


محمد طلوع شریفی دو سال است که با «هاچیکو» زندگی می‌کند. با آن که تا 10 روز دیگر پدر خواهد شد، اما معتقد است هاچیکو دیگر یکی از اعضای خانواده‌اش شده، به گونه‌ای که برای آموزش ابتدایی این دختر شیطان، راه طولانی را طی کرده، چرا که از طریق اینترنت و ارسال فیلم‌های هاچیکو، از مربیان آلمانی آموزش‌های ابتدایی که منطبق با استانداردهای بین‌المللی است را دریافت و به هاچیکو آموزش داده است و حالا آمده تا این سگ نژاد سردسیری‌اش با حضور در گروه‌های سگ‌های مختلف، هیجانش را کنترل کرده و اجتماعی‌تر شود.

او می‌گوید: همه سگ‌ها داخل خانه موجوداتی حرف گوش‌ کن هستند، اما مهم بیرون از خانه است که عمدتا پرخاشگر و حرف گوش‌ نکن می‌شوند!

علاوه بر سگ‌های کلاس که دور تا دور استخر می‌گردند و آموزش‌های قبلی را مرور می‌کنند، سگ‌های دیگری نیز به همراه صاحبانش به ساختمان هلال‌احمر مراجعه کرده‌اند تا از نزدیک با این کلاس‌ها آشنا شده و در صورت صلاحدید، سگ‌هایشان را به این کلاس بیاورند که یکی از این سگ‌ها «هوگو»ی چهار ماهه است. با اینکه نژاد ژرمن شپرد است، اما آمده تا در صف آموزش‌های امدادی قرار گیرد.

سگ‌های هلال‌احمر


حامد وحیدی که «هوگو» را برای تست و معاینه اولیه به هلال‌احمر آورده، می‌گوید که «هوگو» بسیار شیطان است و آورده‌اش تا علاوه بر فراگرفتن آموزش‌های اولیه، کمی سر به راه شود!

او می‌گوید که دو سگ دیگر در خانه دارد و برای آموزش‌های آنها از یک دامپزشک کمک گرفته تا در ازای دریافت 750 هزار تومان پول‌نقد، ظرف 45 روز، 12 فرمان را تنها به یکی از سگ‌هایش آموزش دهد و حالا «هوگو» را آورده تا با حضور در کلاس، با سگ‌های بیشتری معاشرت کند.

از سامان اصغری در مورد سگش «راکسی» که نژاد باکسر دارد و یکی از بچه‌های زرنگ کلاس محسوب می‌شود، در مورد این کلاس می‌پرسم و می‌گوید: سگ 26 ماهه‌اش نسبت به قبل بسیار اجتماعی‌تر شده و حالا با فراغ بال بیشتر سگش را به بیرون از خانه می‌برد.

فضای حیاط هلال‌احمر پر از صدای زوزه‌ سگ‌ها شده و همه با تعجب به سگ‌ها نگاه می‌کنند، چرا که سعید احتشامی (مربی ارشد) از صاحبان سگ‌ها که قرار است مربی شوند، می‌خواهد این سگ‌ها را درون فرغونی گذاشته و دور تا دور استخر بگردانند؛ باورم نمی‌شود که سگ‌ها به این اندازه از ارتفاع می‌ترسند و این شیوه عجیب می‌تواند بسیار روشی مناسب برای از بین رفتن ترس سگ‌ها باشد.

سگ‌های هلال‌احمر


سعید احتشامی که خودش صاحب «آماندا»ی چهار ساله است، می‌گوید که به صورت داوطلبانه، آموزش این سگ‌های خانگی را پذیرفته و با وجود آن که تمامی این تمرین‌ها را با آماندا انجام داده است، باز هم مایل به آموزش این تمرین‌ها به سگ‌های دیگر است.

از او در مورد شیوه عجیب فرغون‌سواری سگ‌ها می‌پرسم و او با جدیت تمام می‌گوید که شیوه بسیار مناسبی برای حفظ تعادل سگ است و علاوه بر آن، وجود صاحبان در کنار سگ‌ها باعث می‌شود که آنها احساس امنیت کرده و به مربی خود اطمینان کنند که حواس مربی کاملا به آنها است.

حیاط ساختمان قدیمی جمعیت هلال‌احمر شمیرانات پر از سگ‌های گران قیمت با نژادهای مختلف از نژاد هاسگی یک ساله گرفته تا اودسای 19 ماهه نژاد ژرمن شده است. همه آمده‌اند تا آموزش‌های امداد و نجات و جستجو در آوار را یاد بگیرند تا آن‌گونه که دکتر ناصر چرخ‌ساز،‌ رییس جمعیت هلال‌احمر شمیرانات عنوان کرد، در مواقع حوادث به کار گرفته شود.