قبلی کَسیوس مارسلوس کلی جونیو                   محمد علی کلی   


متولد 17 ژانویه 1942   ایالات متحده  


قرن بیستم یکی از بزرگترین قهرمانان ورزشی  جهان شد


پس از گرویدن به اسلام در فعالیتهای سیاسی نقش داشت 


4 همسر اختیار کرد و 7 فرزند دارد 5 دختر و دو پسر


ر بازیهای المپیک تابستانی سال  1960  در رم او مدال طلای بوکس در رده سبکِ سنگین‌وزن را کسب کرد و سپس بعد از آن آموزش بوکس حرفه‌ای را زیر نظر آنجلو داندی  دامه داد و همزمان در همان سالها بود که عقاید غیر معمول مذهبی خود را بروز داد


در سال 1975محمد علی، فریزر را در  مانیل  فیلیپین شکست داد. این مسابقه یکی از جنجالی‌ترین مسابقات بوکس دنیا بود و پس از ۱۴ راند،    ادی فاچ        مربی فریزر مانع او از ادامه مسابقه شد و دست کلی به عنوان پیروز میدان بالا رفت.

مجله رینگ این مبارزه را "مبارزه منتخب سال" نامید.

در ۳۰ آوریل 1976  رو در روی جبمی   یانگ قرار گرفت و بدترین مبارزه خود را انجام داد. وی هم اضافه وزن پیدا کرده بود و هم از آمادگی فیزیکی خوبی برخوردار نبود و به نظر می‌رسید رقیب خود را نیز چندان جدی نگرفته بود. عده بسیاری که در کنار رینگ قرار داشتند یانگ را مستحق پیروزی می‌دانستند و حتی مربی کلی هم او را بابت عملکرد ضعیفش سرزنش کرد. در ماه سپتامبر همان سال محمد علی برابر   کن نورتون  نروی رینگ رفت و در استادیوم یانکیها یکبار دیگر از مقام خود دفاع کرد.

در سال  1978   بار دیگر عنوان قهرمانی را که در 1976 از دست داده بود با غلبه بر             لئون     اسپتکس که تنها ۸ بازی حرفه‌ای داشت به دست‌آورد و برای سومین بار قهرمان سنگین وزن دنیا لقب گرفت.

  در ۲۷ ژوئن 1979  محمد علی اعلام بازنشستگی کرد
پس از این شکست در سال1981   با رکورد ۵۶ پیروزی، ۳۷ ناک اوت و ۵ شکست به طور کامل از بوکس کناره گیری کرد.

در سال1982    محمد علی دچار سندروم      پارکینسون   شد، اما از محبوبیتش نزد مردم و هوادارنش چیزی نکاست و همچنان مورد توجه میلیونها تن در سراسر جهان بود. در سال1996     افتخار روشن کردن مشعل المپیک را در جورجیای آتلانتا پیدا کرد.