میدان توپخانه

این میدان از نماها و خاطره‌های سه دوره تاریخی قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم برخوردار است و بیشتر دگردیسی‌ها نیز در همین سه دوره رخ داده است. بازسازی این میدان و نمایش ارزش‌های هر سه دوره کار چندان آسانی نیست

نام میدانی تاریخی واقع در مرکز شهر تهران  است. این میدان در سال ۱۲۸۴ هجری قمری در دوره  ناصرالدین شاه  و به دستور امیر کبیر  ساخته و ساختمان‌های گرداگرد آن بارها تخریب و نوسازی شده‌اند. میدان توپخانه از گذشته‌های دور مرکز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و همچنین محل گردهمایی‌های اعتراضی و همچنین اعدام  برخی از محکومان نامی بوده‌است. این میدان هم‌اکنون کانون اداری و تجاری به شمار می‌رود.

کار ساخت میدان ده سال به درازا انجامید و در سال ۱۲۹۴ قمری به دستور    اعتماد السلطنه ا پایان گرفت.این میدان از نخستین گذرگاه‌های تهران است که سنگفرش و بعدها اسفالت شده‌است

شواهد تاریخی در تهران نشان می‌دهد که میدان توپخانه سه دوره دگرگونی را پشت سر نهاده است و در هر یک از این سه دوره، ساختمان‌ها و بناهای آن تخریب و ساختمان‌های تازه‌ای به جای آن‌ها بر پا شده است. با این وجود، سیمای تاریخی این میدان با بنای تلگراف خانه که معماری آن مشابه  میدان حسن آباد  تهران است، بیش از سیمای دیگر دوره‌ها در یادها مانده است.

میدان توپخانه از بدو احداث، مرکزی برای تجمع، آتشبازی ، مشق و رژه نظامی و همچنین اعدام محکومان بوده‌است. برخی بر این باورند که طراح میدان در هنگام طراحی آن به   میدان نقش جهان اصفهان  نیز نظر داشته‌است.در اوایل احداث میدان، چند عراده توپ غنیمتی شاه عباس صفوی  از پرتغالی‌های جزیره هرمز در آن قرار داده شده بود. همچنین توپی به نام توپ مروارید که از ساخته‌های دوران  فتحعلی شاه  بود در میدان به نمایش گذاشته شده بود.

میدان توپخانه از نخستین گذرگاه‌های تهران است که سنگفرش شده و در دوره‌ای به عنوان نقطه پیوند میان بخش نوین و بخش کهن تهران قلمداد می‌شد.

قدیم موقع سال نو  و ماه رمضان توپ سحر وافطار در این میدان در میشد .

اعدامهای مهم هم اون جا انجام می شد . مثل اصغر قاتل