برای براق کردن طروف مسی از رب گوجه استفاده کنید . رب را رویش بمالید دو دقیقه بماند بعد با یک دستمال محکم رویش را پاک کنید . برق میزند لکه هایش را ازبین می برد

ظروف مسی

چند سالی است که ظروف مسی دوباره از ته گنجه ها و انباری ها بیرون آمده اند تا جای تفلون و استیل و چدن را بگیرند.

ظروفی که اتفاقا بسیار گران قیمت هستند و خریدن یک سرویس قابلمه و تابه از این جنس برایتان بسیار گران تر از ظروف رایج دیگر تمام می شود.

درباره طعم خوب غذا در ظروف مسی و خواصی که حین پخت به غذا منتقل می شود زیاد شنیده اید اما درباره ضررهای این ظروف چطور؟
نگهداری حرارت در ظروف مسی به مراتب بیش از سایر ظروف فلزی است و دلیل خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در این ظروف هم این است که حرارت در مس به طور یکنواخت توزیع می شود.

از طرف دیگر، مس از عناصر لازم برای فرآیند خونسازی و رفع کم خونی است به همین دلیل پخت غذا در این ظروف می تواند کم خونی را کم کند.

یک مزیت دیگر مس نسبت به ظروف رایج دیگر آن است که غذا در ظرف مسی خیلی سریعتر می پزد.

حتما تا به حال شنیده اید که سرخ کردن غذاها در ظرف مسی باعث تردتر شدن آن ها می شود و خورش های ایرانی مثل قرمه سبزی هم در این ظروف بهتر جا می افتند.

راز همه این خوشمزگی ها در ویژگی های فلز مس و رسانایی بسیار زیاد آن است.

اما با این حال، ظروف مسی خالی از ایراد هم نیستند.

این ظروف هم مثل ظروف رویی، می توانند باعث مسمویت غذایی شما شوند که حتی گاهی به ناراحتی کبدی هم می انجامد! بنابراین اگر از عاشقان و شیفتگان این ظروف گران قیمت قدیمی هستید، به دقت توضیحات ما را بخوانید.
ظروف مسی زود اکسید می شوند و ترکیب پذیری بالایی با مواد غذایی دارند.

به این ترتیب می توانند باعث مسمومیت شما شوند. به همین دلیل در ظروف مسی از پوشش هایی از جنس قلع، نیکل، استیل و لعابی استفاده می شود تا میزان ورود مس به غذا کاهش پیدا کند اما مشکل اینجاست که وجود این آلیاژها باعث ورود فلزات سنگین به بدن می شود.

چون این لایه ها در هنگام پخت و پز به مقدار کم در غذا حل می شوند، به خصوص اگر غذاهای اسیدی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند. از سوی دیگر، پخت و پز مواد اسیدی و قلیایی در ظروف مسی یا نگهداری این مواد در چنین ظروفی باعث تخریب غذا می شود.
در کنار همه این ها، بد نیست این را هم بدانید که کارشناسان تغذیه می گویند ظروف پیرکس و لعابی از بهترین ظروف برای پخت و پز هستند چون عناصر و فلزات کمتری را به داخل غذا منتقل کرده و مواد غذایی در آن ها به میزان بیشتری حفظ می شوند.

برای پاک کردن ظروف مسی یک لیمو ترش را در نمک فرو ببرید و روی قسمت مورد نظر بمالید