ا



هرام جبزه شناخته شده ترین نشان  تمدن مصر باستان است.

نفرتی تی همسر عظیم الشأن سلطنتی  آمنه وتپ چهارم (که بعدها به اخناتن  شهرت یافت)، مادر همسر و احتمالا نامادری فرعون توتانخامنقدرمندترین ملکه مصر باستان بوده است.
او به احتمال فراوان مدت کوتاهی پس از مرگ شوهرش تا به سلطنت رسیدن توتانخامن بر مملکت سلطنت کرده و نام او به طور تقریبی چنین ترجمه شده است: " زن زیبایی آمده است".
شهرت او به خصوص مدیون مجسمه نیم تنه ایست که در موزه آلتس برلین نگهداری میشود و از آنجایی که در کارگاه تتموس یافته شد ساخته این مجسمه ساز عنوان شده است. این مجسمه مثال بارزی از درک مصریان باستان از تناسبات واقعی چهره است.
نفرتی تی القاب متعددی داشته است، در شهر باستانی کارناک کتیبه هایی وجود دارد که او را وارثه، بزرگ نیکوکاران، صاحب دلربایی، مظهر خوشبختی، بانوی ملاحت، عزیز و بانوی دو مملکت خطاب کرده اند.

در باره اصل و نسب نفرتی تی عقیده محکمی وجود ندارد، اما نظریه ای که عمومیت بیشتری دارد او را دختر آی که بعدها به مقام فرعون رسید، میداند. یک نظریه دیگر که حامیان متعددی یافته است، نفرتی تی را شاهزاده خانمی از اهالی بین النهرین میدانند و همچنین عده ای او را دختر یا خویشاوند آمنه وتپ سوم یا از یک خانواده اشرافی اهل تیبس یونان میدانند.
تاریخ دقیق ازدواج نفر تی تی با آمنه وتپ چهارم و به تخت نشستن او به عنوان ملکه چندان دقیق نیست اما میدانیم که این دو شش دختر داشته اند که تاریخ تولدشان ثبت شده است.

نفرتی تی را پیدا کردند در کنار دو جسد مومیائی شده دیگر

که دارند تحقیق میکنند که آن دو که هستند . از روی اسکلت چنین

شکلی از ملکه در آورده اند .